fredag 16. oktober 2009

I`m in mood - for Moodboards

I dag fikk vi en veldig artig/morsom oppgave. Vi skulle lage moodboards (stemningskart) for et jeansmerke, verktøy og øletikett der vi bare får lov å bruke Egyptienne-typografi for å utrykke budskapet mot målgruppen. I den forbindelse ble vi satt i grupper for å kunne lære å samarbeide med hverandre i den krativ prosessen, men oppgaven skal leveres individuelt.

Etter å ha bladd oss igjennom mange ulike blader, reklamer og tidsskrifter, endte vi opp med det dere ser på bildene lenger ned på siden. Har lagt ut to av tre boards.
Etter og ha laget moodboardsene var jobben videre å skape verdiord som kunne assosieres med de forskjellige temaene vi hadde fått i oppgave å bruke.

En grei liten tommelfingerregel er at et godt forarbeid gir godt sluttresultat. Det er meget viktig med en grundig research, samtidig bruke god tid på å tegne skisser, samt definere målgruppen.

Dette oppnår man gjennom at "merket/etiketten" skal være:

  • Enkel og lett å huske
  • Vare over tid og inneholde maks 2-3 farger
  • Inneholde et symbol/figur/ornament og en tittel, navn eller merke
Neste steg er å jobbe ut i fra verdiorden og assosiasjonen jeg sitter igjen med etter å laget moodboardet. Har begynt med å skisse merket til jeansen og lagt det inn på macen. Har et hinder og det er at vi bare får bruke Egyptienne, og er ikke største fanen av den typografien.
Enda ikke fått ned tankene på blokken for verktøy og øletikett. Ai ai ai
Viktig å ha i bakhode hva læreren legger vekt på: komposisjon, lesbarhet, budskapet og fargevalg.

Sluttprosessen er å ferdiggjøre etiketten og merkene å få det festet på dummy. Dette skal fremlegges med utstilling og presentasjon for klassen. KULT!

Veldig spennende oppgave. Kanskje litt kort tid på den? Tar utfordringen :-)


"Et moodboard er i bunn og grunn en slags plakat hvor man setter sammen gjenstander, tekst, farger inspirasjon og lignende for å forme en ide til et produkt. Metoden brukes i tidlig produktutvikling for å kommunisere hvordan man ser for seg det som ennå ikke er laget. Moodboard er da ikke et ferdig prosjekt, men et mer et visuelt tankekart i en prosess"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar