onsdag 10. februar 2010

Lirker frem kreativitet

Nå i all jobbing, innlevering og eksamens tid var det gøy å ha avbrekk i hverdan med Bjørn Rybakken som gjesteforelser. Bjørn Rybakken er fra reklamebyrået Tangram Design har skrevet boken «Visuell identitet» og er en av Norges fremste eksperter på ubevisst påvirkning. Han har vært identitetskonsulent for en rekke kjente produkter og organisasjoner Etter å både lest boken (pensum på skolen) og hørt på foredraget hans må jeg bare påpeke, mannen har peiling på det han snakker om. Lærte utrolig mye mer om visuell kommunikasjon og hvordan snakke kundens språk.

Bjørn ga oss en innføring i hvordan vi mennesker faktisk fungerer overfor form og farger. Han gav også forsamlingen noen gode råd i utviklingsprosessen som berører identitetsdesign og sanselig design.
Det å stole på seg selv og stå på sine valg - skape noe unikt og kanskje kunden ikke liker det med engang. Skille seg fra konkurrenten.

Vi fikk med oss en super oppskrift vi kan følge vedr Idp = identitetprinsippene. I gjennom dagen Bjørn var der, var det åpne for spørsmål og jeg fikk mange svar på diverse tanker jeg har hatt.

Viktig tips å ta med seg er at folk nå til dags har veldig dårlig tid og at identiten/logoen raskt skal snakke til kunden. Det kaller vi god kommunikasjon. Less Is More!

Veldig artig er at Bjørn er opptatt av å bruke norske navn, noe jeg selv er en varm tilhenger av. Det er ikke mange dager siden jeg skrev litt om norsk design og om hvor flinke vi faktisk er her i Norge. Dette gjelder ikke bare utvikling av norsk design men også bruke norske ord og uttrykk.

Gleder meg utrolig mye til neste tirsdag, for da er Bjørn Rybakken på plass igjen hos IGM. Takk til IGM for at det er en så utrolig bra skole. Dere er flinke både til å hente inn dyktige faglige personer fra næringslivet, og dere selv er velidg dyktige til både å lære bort og i verktøyene vi bruker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar